Zamówię sobie na święta "Grammaire des
civilisations" Braudela. (Książka została przetłumaczona i na polski jako Gramatyka cywilizacji, przeł. Hanna Igalson-Tygielska, wprow. Maurice Aymard, Warszawa: Oficyna
Naukowa 2006). Bo Gérard o nim
wspomniał i się zgadało, że to autor " La Méditerranée
et le monde méditerranéen à l'époque de Philippe II". Książkę (2 tomy) uratowałam przed
ekspulsją, bo nosem wyczułam, że dobra. Teraz okazuje
się, że to jedna z ulubionych książek Gérarda.
- Czytałeś?
- Fragmentami...
- Ja też nie. Zaczęłam pierwszy
rozdział...
Zaglądam w Google: historyk,
akademik. Ale co o nim piszą? (Nick Falgo, 73 lata w http://www.critiqueslibres.com/i.php/vcrit/28128
):
Dzieło konieczne do
zrozumienia świata!
"En 1957, le Ministère français de l'Education Nationale
lance une réforme des programmes d'histoire. Consulté, Fernand Braudel établit
une proposition pour le moins originale: conserver l"nseignement de
l'histoire traditionnelle (chronologie et évènements) pour le collège et les
premières années de lycée; enseigner l'histoire des civilisations en terminale.
Cette proposition a pour objectif d'armer les étudiants pour une meilleure
compréhension du monde.
Les raisons de cette proposition sont diverses et profondes. Braudel est persuadé que l'Histoire est la discipline scientifique la mieux placée pour fédérer les apports des autres sciences sociales (géographie, démographie, économie, sociologie, anthropologie, psychologie) et donner les clefs d'une compréhension des évolutions du monde. Ainsi il prend l'histoire des civilisations comme axe majeur et fondement du travail. La notion de civilisation est en effet assez large pour mettre à contribution toutes les sciences sociales dans une perpective historique qui privilégie la très longue durée. Ainsi le passé est en capacité d'expliquer le présent."
Les raisons de cette proposition sont diverses et profondes. Braudel est persuadé que l'Histoire est la discipline scientifique la mieux placée pour fédérer les apports des autres sciences sociales (géographie, démographie, économie, sociologie, anthropologie, psychologie) et donner les clefs d'une compréhension des évolutions du monde. Ainsi il prend l'histoire des civilisations comme axe majeur et fondement du travail. La notion de civilisation est en effet assez large pour mettre à contribution toutes les sciences sociales dans une perpective historique qui privilégie la très longue durée. Ainsi le passé est en capacité d'expliquer le présent."
W 1957 francuskie Ministerstwo Edukacji rozpoczęło reformę
programu historii. Fernand Braudel, proszony o konsultację, wysunął propozycję
co najmniej oryginalną: zachować tradycyjne nauczanie historii (wydarzenia i
chronologię) w kolegiach i pierwszych klasach liceum a w ostatnich wykładać
historię cywilizacji. Propozycja miała na celu pozwolić studentom na lepsze
rozumienie świata.
Jej powody są różne i głębokie. Braudel
jest przekonany, że historia zajmuje najlepsze miejsce wśród nauk społecznych
(geografii, demografii, ekonomii, socjologii, antropologii, psychologii) by je połączyć i wytłumaczyć jak ewoluuje
świat. W tym celu bierze historię cywilizacji jako oś główną i podstawę swojej
pracy. Pojęcie cywilizacji jest wystarczająco szerokie by wszystkie nauki
społeczne mogły w niej uczestniczyć w perspektywie historycznej biorącej pod
uwagę długi okres czasu. W ten sposób
przeszłość wyjaśnia nam stan obecny.
Projekt został utrącony. Nie było kompetentnych wykładowców? Niemniej Braudel opracował podręcznik
dla tego ostatniego roku w liceach – Gramatykę cywilizacji. Dech zapiera
erudycja autora – wszystkie cywilizacje świata: muzułmańska, czarny kontynent,
Daleki Wschód (we wszystkich wersjach) , Europa Zachodnia, Ameryka Południowa i
Północna, Wschodnia Europa.
I mogę to dostać na internecie za niecałe 10
euro!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz