niedziela, 23 grudnia 2012

Fernand Paul Achille Braudel


Zamówię sobie na święta "Grammaire des civilisations" Braudela. (Książka została przetłumaczona i na polski jako Gramatyka cywilizacji, przeł. Hanna Igalson-Tygielska, wprow. Maurice Aymard, Warszawa: Oficyna Naukowa 2006).  Bo Gérard o nim wspomniał i się zgadało, że to autor " La Méditerranée et le monde méditerranéen à l'époque de Philippe II".  Książkę (2 tomy) uratowałam przed ekspulsją, bo nosem wyczułam, że dobra. Teraz okazuje się, że to jedna z ulubionych książek Gérarda.
- Czytałeś?
- Fragmentami...
- Ja też nie. Zaczęłam pierwszy rozdział...

Zaglądam w Google: historyk, akademik. Ale co o nim piszą?  (Nick Falgo, 73 lata w http://www.critiqueslibres.com/i.php/vcrit/28128 ):

Dzieło konieczne do zrozumienia świata!
"En 1957, le Ministère français de l'Education Nationale lance une réforme des programmes d'histoire. Consulté, Fernand Braudel établit une proposition pour le moins originale: conserver l"nseignement de l'histoire traditionnelle (chronologie et évènements) pour le collège et les premières années de lycée; enseigner l'histoire des civilisations en terminale. Cette proposition a pour objectif d'armer les étudiants pour une meilleure compréhension du monde.
Les raisons de cette proposition sont diverses et profondes. Braudel est persuadé que l'Histoire est la discipline scientifique la mieux placée pour fédérer les apports des autres sciences sociales (géographie, démographie, économie, sociologie, anthropologie, psychologie) et donner les clefs d'une compréhension des évolutions du monde. Ainsi il prend l'histoire des civilisations comme axe majeur et fondement du travail. La notion de civilisation est en effet assez large pour mettre à contribution toutes les sciences sociales dans une perpective historique qui privilégie la très longue durée. Ainsi le passé est en capacité d'expliquer le présent."

W 1957 francuskie Ministerstwo Edukacji rozpoczęło reformę programu historii. Fernand Braudel, proszony o konsultację, wysunął propozycję co najmniej oryginalną: zachować tradycyjne nauczanie historii (wydarzenia i chronologię) w kolegiach i pierwszych klasach liceum a w ostatnich wykładać historię cywilizacji. Propozycja miała na celu pozwolić studentom na lepsze rozumienie świata.
Jej powody są różne i głębokie. Braudel jest przekonany, że historia zajmuje najlepsze miejsce wśród nauk społecznych (geografii, demografii, ekonomii, socjologii, antropologii, psychologii)  by je połączyć i wytłumaczyć jak ewoluuje świat. W tym celu bierze historię cywilizacji jako oś główną i podstawę swojej pracy. Pojęcie cywilizacji jest wystarczająco szerokie by wszystkie nauki społeczne mogły w niej uczestniczyć w perspektywie historycznej biorącej pod uwagę długi okres czasu.  W ten sposób przeszłość wyjaśnia nam stan obecny.

Projekt został utrącony. Nie było kompetentnych wykładowców? Niemniej Braudel opracował podręcznik dla tego ostatniego roku w liceach – Gramatykę cywilizacji. Dech zapiera erudycja autora – wszystkie cywilizacje świata: muzułmańska, czarny kontynent, Daleki Wschód (we wszystkich wersjach) , Europa Zachodnia, Ameryka Południowa i Północna, Wschodnia Europa.

I mogę to dostać na internecie za niecałe 10 euro!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz